E-mail: autoshina5@gmail.com       Telefon: 060 655 330

Menu

0

0 MDL

INFORMATII DESPRE ANVELOPE

      Anvelopele unui autovehicul de cele mai multe ori sunt considerate componente mai putin importante. Acest lucru este o apreciere gresita ,singurele suprafete de contact intre autovehicul si carosabil il constituie anvelopele. Acestea trebuie sa intruneasca mai multe caracteristici legate de suspensie, directie, viteza, greutate, zgomot, mai mult decat acest lucru ele trebuie sa faca fata unor forte externe exercitate asupra lor, cum ar fi franare, accelerare, viraje, socuri, in timpul rularii cu gropi, borduri, denivelari ale suprafetei carosabile, carosabil ud, alunecos, acoperit cu zapada sau gheata. De aceea trebuie sa li se acorde o atentie deosebita pentru a beneficia de performantele si confortul lor pe toata durata lor de functionare.

CLASIFICAREA ANVELOPELOR PENTRU AUTORISME, UTILITARE SI SUV

Dupa tipul sezonului in care sunt folosite:

  • – iarna
  • – vara
  • – toate anotimpurile, All season, All Weather, mixte(in limbaj popular). ANVELOPELE MS(M+S) NU SEMNIFICA FAPTUL CA ANVELOPA ESTE DOAR PENTRU IARNA. Acest simbol indica faptul ca anvelopa se poate utiliza pentru iarna si/sau noroi. Veti gasi aceste marcaje pe toate anvelopele de iarna si all season.

Dupa modelul suprafetei de rulare care este un amestec de functionalitate si estetic

  • – simetrice: ambele jumatati ale suprafetei de rulare au acelasi desen.
  • – asimetrice: modelul suprafetei de rulare este asimetric. Acest desen incorporeaza blocuri ale suprafetei de rulare mai mari pe portiunea exterioara pentru o stabilitate crescuta in viraje, blocurile interioare mai mici ajutand la dispersarea apei si caldurii. Anvelopele asimetrice tind sa fie anvelope unidirectionale adica proiectate sa se roteasca intr-o singura directie.
  • – unidirectionale: proiectate sa se roteasca intr-o singura directie. Aceasta accentueaza accelaratia in linie dreapta prin reducerea rezistentei la rulare. Acestea au inscriptionat pe flancuri partea cu care se monteza in interior sau exterior.

Dupa tipul de drum pe care se folosesc:

  • – ON ROAD – anvelope pentru autovehicule 4X4 SUV fabricate special pentru drumuri asfaltate.
  • – OFF ROAD – anvelope pentru autovehicule 4X4 SUV fabricate special pentru drumuri neasfaltate, nisip, noroi sau piatra.
  • – All Terrain(AT)-anvelope pentru categoria 4×4 SUV care pot rula pe diferite tipuri de teren
  • – Mud Terrain(MT)-anvelope pentru categoria 4×4 SUV care pot rula teren noroios

Dupa categoria performanta/pret producatorului:

  • -anvelope PREMIUM (Bridgestone, Continental, Michelin, Pirelli, Good Year, Dunlop )
  • -anvelope MIDLE sau medii (Firestone, Bf Goodrich, Hankook, Uniroyal, Semperit, Fulda, Vredestein, Nokian).
  • -anvelope BUGET sau ieftine (Matador, Debica, Sava,etc)

CUM CITIM O ANVELOPA

Dimensiunea anvelopelor este inscriptionata pe ambele parti laterale a acestora. Anvelopa din imaginile de mai jos are specificatiile: 205/55 R16 91 V.

Acestea reprezinta:
1. 205 – latimea benzii de rulare masurate in mm reprezinta zona de latime maxima cand anvelopa este montata pe janta. Latimea reala a anvelopei depinde de janta pe care este montata.
2. 55 – talia anvelopei data in procente din latimea benzii de rulare. Daca nu este specificat acest raport nominal de raport (ex. 175R14), atunci se ia in considerare raportul de baza, care in cazul anvelopelor radiale este 82%.
3. R – constructie radiala a carcasei anvelopei. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse pana la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizata de o curea circumferentiala din sarme.
4. 16 – diametrul jantei in toli(inch)
5. 91 – indice de sarcina (greutate)
6. V – indice de viteza 
7. CKM- seria anvelopei
8. 1002 – data fabricatiei, saptamana a 10-a, anul 2002 DOT: Department of transportation (Ministerul transporturilor).Dupa aceste prescurtari apare scrisa data fabricarii (saptamana si anul). La anvelopele fabricate in periada 1990-1999, exista un simbol “<” reprezentand acest deceniu. 

DOT ANVELOPE

Dupa ce anvelopele au fost montate pe un vehicul si puse in functiune, acestea pot fi considerate “second-hand”.

  • -Desi recomandarile pe care le citim in mass-media nu ar trebui sa fie interpretate ca o durata de utilizare minima a anvelopei, dam acest sfat reprezentantilor de vanzari – pentru a asigura o gestionare adecvata a stocurilor – vindeti anvelope fabricate de Goodyear Corporation in termen de cinci ani de la data fabricatiei. O limita de timp pentru anvelopele considerate noi (cu conditia sa fi fost depozitate in mod corect), si vandute ca atare, poate fi gasita in Standardul Britanic BA UA 50. Acesta afirma ca o anvelopa poate avea o vechime de sase ani, in timp ce Asociatia Nationala a Distribuitorilor de Anvelope (NTDA), mentioneaza, in acest sens, o durata de cinci ani de la data fabricatiei. http://www.premio.ro/ro/anvelope/vechimea-anvelopei
  • -Si care este momentul in care, indiferent de circumstante, ar trebui sa schimbati setul de anvelope?
    Zece ani potrivit recomandarilor Michelin, chiar daca anvelopele dumneavoastra nu au atins limita de uzura. Zece ani reprezinta durata de viata reala, insa dupa cinci ani, verificarea anvelopelor dumneavoastra trebuie sa fie facuta periodic. http://www.michelin.ro/anvelope/descoperiti-trimiteti/ghid-ingrijire/explicarea-mitului-duratei-de-functionare-anvelopelor.

ALTE TIPURI DE COTARI ALE ANVELOPELOR
– 31X10,50R15
– 31 diametrul exterior in inch,1 tol (inch) = 25.4 mm
– 10,50 latimea anvelopei in inch
– R constructie radiala 
– 15 diametrul jantei in inch 
– 6.50R16
– 6.50 latimea benzii de rulare in toli(inch) 
– 16 diametrul jantei

INDICI DE VITEZA SI GREUTATE

Indicii de viteza si greutate reprezinta viteza si greutatea maxima pe care producatorul le-a prevazut pentru anvelopa respectiva.
Nu este recomandat sa echipati autovehiculul cu anvelope cotate mai slab decat cele prescrise de producatorul masinii. V-ati expune la riscuri din punct de vedere al controlului masinii. Corespondentul indicilor se gasesc in tabelul de mai jos.

INDICE DE VITEZA
VITEZA MAXIMA
KM/H
F
80
G
90
J
100
K
110
L
120
M
130
N
140
P
150
Q
160
R
170
S
180
T
190
U
200
H
210
V
240
ZR
PESTE 240
W
270
Y
300
INDICE DE GREUTATE
SARCINA PE ANVELOPA (KG.)
INDICE DE GREUTATE
SARCINA PE ANVELOPA (KG.)
INDICE DE GREUTATE
SARCINA PE ANVELOPA (KG.)
60
250
96
710
132
2000
61
257
97
730
133
2060
62
265
98
750
134
2120
63
272
99
775
135
2180
64
280
100
800
136
2240
65
290
101
825
137
2300
66
300
102
850
138
2360
67
307
103
875
139
2430
68
315
104
900
140
2500
69
325
105
925
141
2575
70
335
106
950
142
2650
71
345
107
975
143
2725
72
355
108
1000
144
2800
73
365
109
1030
145
2900
74
375
110
1060
146
3000
75
387
111
1090
147
3075
76
400
112
1120
148
3150
77
412
113
1150
149
3250
78
425
114
1180
150
3350
79
437
115
1215
151
3450
80
450
116
1250
152
3550
81
462
117
1285
153
3650
82
475
118
1320
154
3750
83
487
119
1360
155
3875
84
500
120
1400
156
4000
85
515
121
1450
157
4125
86
530
122
1500
158
4250
87
545
123
1550
159
4375
88
560
124
1600
160
4500
89
580
125
1650
161
4625
90
600
126
1700
162
4750
91
615
127
1750
163
4875
92
630
128
1800
164
5000
93
650
129
1850
165
5150
94
670
130
1900
95
690
131
1950

SIMBOLURI, SIMBOLIZARE ANVELOPE

M+S (M&S sau MS) indica faptul ca anvelopa se poate utiliza pentru iarna si/sau noroi. Acest marcaj se gaseste pe toate anvelopele de iarna si all season. Profilul benzii de rulare a unei anvelope de zapada este caracterizat in general prin caneluri cu blocuri de profil solide cu un spatiu mai mare intre ele decat in cazul anvelopelor de vara.
LT(light truck) camionete 
C(Comercial) camionete
REINF reinforced anvelope care au un indice de incarcare superior pentru aceiasi dimensiune
EXTRA LOAD marcaj nou cu aceiasi semnificatie ca si REINF
XL aceeasi semnificatie ca si REINF, EXTRALOAD
OWL (Outlined White Letters) litere albe conturate pe lateralul anvelopei
RWL (Raised White Letters) litere albe in relief pe lateralul anvelopei
BSL,(Black Serrated Letters) inscriptionare pe partea exterioara a anvelopei cu litere negre
BSS, BST, BSW aceeasi semnificatie ca si BSL

ANVELOPE CARE RULEAZA FARA AER

RFT (Run flat tire ) pentru anvelopele marca Bridgestone, Firestone, Nokian, Federal
ROF(Run On Flat) pentru anvelopele marca Dunlop, Goodyear
RSC(Runflat System Component) =RFT
SSR (Self supporting runflat) pentru anvelopele marca Continental
ZP (Zero pression) pentru anvelopele marca Michelin
VRFC (Vredestein Run Flat Construction) pentru anvelopele marca Vredestein 
EMT (Extended Mobility Technology) pentru anvelopele marca Goodyear 
HRS (Hankook Runflat System) ) pentru anvelopele marca Hankook
URS (Ultra RunFlat System) pentru anvelopele Nexen
ZPS (Zero pressure System) pentru anvelopele marca Yokohama
Toate aceste anvelope ruleaza fara aer cu o viteza maxima de 80 km/h pe o distanta de 80 km si sunt construite cu materiale compozite speciale. Manevrabilitatea si comportarea la franare raman neschimbate si in cazul rularii fara presiune.
SEAL ofera anvelopei posibiltatea de a nu se desumfla in cazul in care a fost penetrata de un cui, surub, etc. Aceasta tehnologie e folosita de Continental si Pirelli .

ALTE INSCRIPTIONARI

MFS (maximum flange shield) impiedica deteriorarea jantelor in cazul in care masina se deplaseaza pe pana si reprezinta un profil de cauciuc amplasat concentric cu talonul de montare al anvelopei pentru anvelopele Goodyear si Dunlop.
FR (Flange Rib) impiedica deteriorarea jantelor in cazul in care masina se deplaseaza pe pana pentru anvelopele Continental.
FP(Fringe Protector) impiedica deteriorarea jantelor in cazul in care masina se deplaseaza pe pana pentru anvelopele Goodyear, Fulda
RPB (Rim Protection Bar) impiedica deteriorarea jantelor in cazul in care masina se deplaseaza pe pana pentru anvelopele Yokohama. 
FSL(Felgenschutzleiste) impiedica deteriorarea jantelor in cazul in care masina se deplaseaza pe pana 

H/T(Highway/Terrain tyre) la anvelopele suv pentru sosea
OE (Original Equipment) anvelope cu care a fost echipat din fabrica un autovehicul
AO prima echipare Audi
AU1 prima echipare Audi Q
AM2, AM3, AM9 prima echipare Aston Martin
AR prima echipare Alfa Romeo
B, B1, BC, BL prima echipare Bentley
F prima echipare Ferrari
G prima echipare Opel
J,JRS prima echipare Jaguar
L prima echipare Lamborghini
LR sau LRO prima echipare Land Rover
LS, LTS prima echipare Lotus
MC,MC1 prima echipare McLaren
M3 prima echipare BMW M3
MGT prima echipare Maserati
MO, MO1, MOE prima echipare Mercedes
N0, N1, N2 etc. prima echipare Porsche
PO2 prima echipare Porsche Cayene
RO1,RO2 prima echipare Audi
* prima echipare BMW
S1 prima echipare Peugeot
TO prima echipare Tesla
K,K1,K2,KA (MICHELIN) anvelope recomandate pentru Ferarri
K1 (PIRELLI) pentru unele suprafete de rulare
K2 (PIRELLI) pentru unele suprafete de rulare
K2 (PIRELLI) pentru anumite dimensiuni
CSi Continental Conti Silent pentru anvelopele cu zgomot redus la rulare produse de Continental
SEAL Tehnologia Self Seal oferă cauciucurilor posibilitatea de a se închide ermetic in cazul in care acestea sunt avariate; de exemplu, în cazul penelor cauzate de cuie. Anvelopa con?ine un strat special de polimer care în cazul unei pene de cauciuc se fixeaza în zona afectata din suprafata de rulare, astupand astfel gaura. 
MAT Michelin Acoustic Technology.Tehnologia Michelin Acoustic reduce vibratiile din interiorul anvelopei, reducând astfel zgomotul ce apare în timpul condusului. În interiorul anvelopei se află o spumă poliuretanică specială care poate reduce nivelul de zgomot cu până la 20%, în functie de vehicul. 
NST Noise Shield technology. O tehnologie pentru anvelope care reduce nivelul de zgomot interior cu pana la 50%. Functioneaza prin lipirea unui strat de spuma poliuretanica pe suprafata interioara a anvelopei pentru a reduce zgomotul interior al vehiculului, fara a compromite capacitatile de performanta. 


SCT SoundComfort Technology, tehnologie pentru anvelopele GOODYEAR care reduce nivelul de zgomot 

PNCS Pirelli Noise Cancelling System Sistemul de anulare noice De la Pirelli, special dezvoltat pentru sistemul Audi care reduce zgomotul de rulare a anvelopei. 


SCT Sound Comfort Technology Tehnologie anvelope silentioase 
-LRR low rolling resistance-rezistenta mica la rulare 
Pirelli Si -Seal Inside. Tehnologia care permite să continuarea drumului după o penetrare a anvelopei cu uncoro ascutit fără a pierde presiunea aerului.

ADANCIMEA MINIMA A BENZII DE RULARE

  Indicatorii de uzura ai suprafetei de rulare sunt turnati in cauciuc la o adancime de circa 2 mm .Cand se ajunge la acest nivel de uzura ,distanta de oprire este crescuta cu 40% pe carosabil umed. Pe masura ce suprafata de rulare se uzeaza, adancimea culoarelor de absortie se micsoreaza, ceea ce reduce abilitatea anvelopei de a indeparta apa astfel incat o ploaie usoara va transforma drumul intr-un patinoar pentru autovehicule. Acest fenomen se numeste AQUA PLANING SAU ACVAPLANARE.Aceasta apre atunci cand apa aflata sub anvelopa nu poate fi dirijata in exteriorul anvelopei. Autovehiculul va ‘plana’ pe pelicula de apa, fara a mai putea fi controlat. 
  Pentru autoturisme adincimea admisa a benzii de rulare este de 1,6mm. La aceasta adancime distanta de franare pe carosabil umed se dubleaza fata de o anvelopa noua. La anvelopele de iarna este recomandat sa se inlocuiasca la o adincime a profilului de 3mm. Unii producatori, pentru anvelopele de iarna au prevazut pe banda de rulare 2 indicatori de uzura: unul pentru zapada si altul pentru drum uscat 


TWI: locatia indicatorilor de uzura.

 

MAX PRESS indica presiunea maxima pe care o suporta anvelopa.

Unele anvelope noi au inscriptionate pe suprafata de rulare una sau mai multe benzi colorate concentrice. Acestea reprezinta coduri de identificare si depozitare ale fiecarui producator. De asemenea unele anvelope noi au imprimat una sau doua buline mici colorate pe flanc. Acea bulina reprezinta punctul de greutate real al anvelopei. Anvelopa trebuie montata cu bulina respectiva in dreptul valvei.

DURATA DE UTILIZARE A ANVELOPELOR

Durata de utilizare a anvelopelor variaza foarte mult si este greu de preconizat, anvelopele fiind compuse din diferite tipuri de materiale si amestecuri de cauciuc ale caror proprietati se modifica in timp, modificarile depinzand de mai multi factori:
-conditii climatice, conditii de utilizare(sarcina, viteza, presiune, intretinere, starea carosabilului, stilul de conducere) la care sunt supuse anvelopele pe durata folosirii.
-adancimea profilului anvelopei trebuie verificata in mod regulat, cand anvelopa atinge indicatorul de uzura, aceasta trebuie inlocuita deoarece pe carosabilul umed creste riscul de derapaj .
Un factor important in durata de viata a anvelopelor il constituie rularea cu presiunea recomandata de producatorul autovehiculului si verificarea periodica si inlocuirea dupa caz a elementelor ce compun suspensia autovehiculului. De asemenea reglajul corect al geometriei rotilor autovehiculului prelungeste durata de functionare a anvelopelor .
O anvelopa se poate deteriora fara ca soferul sa-si dea seama de acest lucru in diferite situatii: atingerea accidentala a unei borduri, trecerea peste linii de tramvai, urcarea peste borduri, contactul cu o groapa etc.

EFECTELE PRESIUNII DIN ANVELOPA ASUPRA DURATEI DE VIATA A ACESTEIA

    Rularea cu presiune peste limita prevazuta de producatorul autovehiculului va produce o uzura prematura a a nvelopei pe mijlocul benzii de rulare. 
    Rularea cu presiune sub limita prevazuta de producatorul autovehiculului va produce o uzura prematura a anvelopei pe marginile benzii de rulare. 

    Viteza excesiva sau suprasarcina solicita anvelopele conducand la deteriorarea acestora. 
    Evitati sa urcati sau sa loviti marginile bordurilor sau alte corpuri care prezinta proeminente. Daca trebuie sa treceti peste o bordura apropiati-va incet de aceasta si cu roata perpendicular urcati la fel de incet. 
    Evitati oprirea autovehiculului pe suprafete acoperite cu ulei, vaselina, motorina, sau alte substante chimice.

Sursa: www.ralsianvelope.ro